6

JAZZKAFÉ – LILLESTRØM STORBAND MED HELENE EDLER

Lillestrøm Storband og Helene Edler inviterer til konsert med originale arrangementer fra «The First Lady Of Jazz», Ella Fitzgerald, samt et av de mest berømte storbandene gjennom tidene – The Count Basie Orchestra.

Flere av arrangementene er fra «Ella and Basie!», et studioalbum fra 1963 med arrangementer av Quincy Jones og Benny Carter. Noen av de andre arrene er hentet fra en konsert med Ella og Basie på Montreux Jazz Festival i 1979. Opplev datidens populær- og dansemusikk med kjente publikumslåter som Sweet Georgia Brown, I'm Beginning To See The Light, Honeysucle Rose, Deed I Do og My Funny Valentine for å nevne noen.

Ella Fitzgerald var en amerikansk jazz- og populærsanger som regnes som en av tidenes største. Ella vokste opp i Yonkers i New York og ble oppdaget ved en amatørkonkurranse i Harlem i New York i 1934. I 1935–1939 sang hun med trommeslageren Chick Webbs storband, og hennes første store platesuksess var A Tisket, A Tasket i 1938.

Fitzgerald blir noen ganger referert til som den kjente swing-sangeren, og hennes møter med Count Basie er høyt ansett av kritikere. Fitzgerald er med på ett spor på Basies album fra 1957 «One O'Clock Jump», mens hennes album fra «Ella og Basie!» fra 1963 huskes som en av hennes største innspillinger. Med Basie-bandet «New Testament» i full gang, og arrangementer skrevet av en ung Quincy Jones, viste dette albumet et pusterom fra «Song Book» -innspillingene og den konstante turnéen som Fitzgerald var engasjert i i denne perioden. Fitzgerald og Basie samarbeidet også om albumet «Jazz at Santa Monica Civic '72», samt 1979-albumene «Digital III på Montreux», «A Classy Pair» og «A Perfect Match».

Count Basie arbeidet i New York fra midten av 1920-årene. Han var inspirert av blant andre Fats Waller, og turnerte flittig som akkompagnatør i omreisende show. Fra 1929 spilte han i Kansas City, først med Walter Page's Blue Devils, deretter i Bennie Motens orkester. Etter Motens død i 1935 ble orkesteret reorganisert med Basie som leder for «Barons of Rhythm» på Reno Club. De flyttet til Chicago 1936 og New York 1937, og ble via radiosendingene nasjonalt kjent som «The Count Basie Orchestra», med innspillinger på Decca Records.

Orkesteret ga seg 1950, hvorpå Basie utover 50- og 60-tallet etablerte oppfølgere som bl.a. turnerte Europa (inkludert Oslo, 1954) og Japan 1963. De var også tilbake i Oslo så sent som 1978. For nordmenn er «The Kid from Red Bank» hans mest kjente innspilling, ettersom den er blitt brukt som kjenningsmelodi i Reiseradioen siden starten i 1963.

Om korona-virus: Alle smittevernhensyn er selvsagt ivaretatt på Scene 5 og kultursenteret. Jazzkafeene gjennomføres med redusert kapasitet og større avstand mellom sitteplassene – maks. 66 personer. Det lønner seg å bestille/kjøpe billetter tidlig, da det raskt kan bli utsolgt!

Arrangør: Lillestrøm Jazzklubb og Lillestrøm Kultursenter

Billetter kr 225,- / medlemmer av Lillestrøm Jazzklubb kr 125,- (inkl. billettavgift kr 25,-)

www.lillestrom.jazzklubb.no

_
_
_