GOD LYD OG GODE STOLER PÅ LILLESTRØM KULTURSENTER!

Vi på Lillestrøm Kultursenter er godt vant til å bli vurdert. Publikum, artister og presse gir oss mer eller mindre daglige tilbakemeldinger. Når Romerikes Blad bruker sin forside i dag og slår fast at det er dårlig lyd og dårlige stoler på Lillestrøm Kultursenter, så kan ikke dette stå uimotsagt.

Romerike Blads serie, som tar for seg kulturhusene på Romerike, er sikkert sterkt inspirert av avisens restaurantanmeldelser. Dette er en subjektiv og personlig mening som blir satt på trykk etter kun ett besøk i én sal og i møte med én artist. Men når dette blir et forsideoppslag hvor «konklusjonen» er at det er dårlig lyd og stoler på Lillestrøm Kultursenter, blir det for oss tendensiøst og på grensen til useriøst. Har ikke Romerikes Blad en desk eller en redaktør som skjønner hvordan dette budskapet oppfattes av leserne? Det er skadelig for oss og vårt forhold til publikum. Vi får generelt svært gode tilbakemeldinger fra vårt publikum og derfor kommer Romerikes Blads påstand svært overraskende på oss.

Vi har investert i lydanlegg i millionklassen tilpasset våre fire saler. Disse anleggene stilles til disposisjon for leietagere og artister, som ofte har med egen lydtekniker (lyd er en viktig del av det kunstneriske uttrykket). De forsøker til enhver tid å skape et lydbilde tilpasset sin artist og produksjon. Da Romerikes Blad besøkte Lillestrøm Kultursenter hadde Odd Norstoga med seg egen lydtekniker, som sto ansvarlig for lydbildet denne kvelden (ingen klager er registrert).

At vi fra tid til annen får tilbakemeldinger fra publikum om at det er for høyt eller lavt volummessig, for utydelig vokal, for mye eller for lite bass og så videre, er ikke noe nytt for oss, men det har ingen relevans for lydanleggets kvalitet. Det er lydteknikeren som har ansvaret for publikumslyden, så lenge anlegget er i orden, og det er det i alle våre saler. Det forhindrer likevel ikke at opplevelsen av lyd, er individuell og personlig.

Romerikes Blads kulturjournalister har i mange år trillet terninger, men sittekomfort og lydanleggets kvaliteter har aldri vært problematisert. At den som styrer lyden ikke treffer hundre prosent bestandig er kommentert, og dette er en del av en kulturfaglig tilbakemelding som vi er glade for å få.

Stolene våre er levert av Jezet Seating/Foraform, Europas ledende leverandør av stoler til kulturhus, teatre og konserthus. Setene i Stjernesalens mobile amfi er av produsentens mest solgte, og finnes også i flere av husene på Romerike. Vinkelen på ryggen er noe tilbakelent i fremre del av amfiet og avtar, naturlig nok, oppover i amfiet som ellers har meget god sikt gjennom gode trinnhøyder. Vi respekterer at sittekomfort er en personlig vurdering. Det forbauser oss imidlertid at det konkluderes med at stolene på Lillestrøm Kultursenter er dårlige. Vi opplever dette som lite nyansert og lite dekkende for våre fire saler.

Vi registrerer også at vurderingen av Lillestrøm Kultursenter ikke gjort av en av Romerike Blads faste kulturjournalister. De ville kanskje gitt et mer nyansert bilde. De kjenner godt til både oss, våre saler og våre venner i de øvrige kulturhusene på Romerike. Ett eneste besøk i en liten del av anlegget er syltynt som grunnlag for en slik anmeldelse.

Vi stortrives i jobben vår, og vi gleder oss hver dag til å tilby vårt fantastiske publikum nye opplevelser. Vi ønsker oss et godt samspill med Romerikes Blad, men er skuffet over førstesiden og måten denne kan forstås på i dag, mandag 24. april.

Vi skal avstå fra fristelsen å gi vår lokalavis terningkast, da vi på ingen måte ønsker å undergrave vårt lokalmiljø. Negativitet i overskrifter selger muligens aviser på kort sikt, men redelighet og varmt lokalt engasjement, vil trolig være en bedre investering for en lokalavis på lang sikt. 

Fakta (omsetning og setetall er feil i mandagens RB)

Den ideelle Stiftelsen Lillestrøm Kulturforum (stiftet av lag og foreninger) driver Lillestrøm Kultursenter (LKS) på oppdrag fra Lillestrøm Kulturbygg AS og Skedsmo kommune. Det har de gjort siden 1991 og oppdraget ble forsterket i 2006 når nye Lillestrøm Kultursenter åpnet.

Byggeår: 1926 og utvidet i 2006

LKS har ca. 300 000 besøkende i året

LKS selger ca. 90 000 billetter pr år

LKS har ca. 270 billettsalgsarrangementer pr år

LKS har ca. 1200 utleieforhold (øvelser, møter, TV, osv) pr år

20 årsverk knyttet til driften

Ca. kr 27 mill. i årlig omsetning

Kapasitet: sittende/stående

Teatersalen 600

Stjernesalen 400/800

Universet 150

Connect 180/300

_
_
_